Google+

Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2014

ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ!!!

  Ο χορός είναι η τέχνη που μέσω της οποίας όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να εκφραστούν. Διακρίσεις δεν έχουν θέση στο χορό, καθώς όλοι ανεξαιρέτως έχουμε ανάγκη να διοχετεύσουμε την ενέργειά μας και να ξεδιπλώσουμε τη δημιουργικότητά μας. Έτσι και τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν κάθε δικαίωμα και ανάγκη για καλλιτεχνική έκφραση και κοινωνική συμμετοχή μέσω του χορού.

Ο χορός προσφέρει στα άτομα με ειδικές ανάγκες:

  • Δημιουργία σχέσης με το σώμα τους και το σώμα των συγχορευτών τους
  • Σχέση με το χώρο γύρω τους
  • Καλλιέργεια ρυθμού (ο οποίος έχει καθοριστικό ρόλο στη ζωή μας αν λάβει κανείς υπόψη τη ζωτικότητα του ίδιου του καρδιακού ρυθμού)
  • Κοινωνική αλληλεπίδραση
  • Δυνατότητα εξερεύνησης του εαυτού τους και των δυνατοτήτων τους
  • Καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων
  • Σωματική, συναισθηματική και αισθητική ανάπτυξη
  • Έκφραση του ψυχισμού τους

Η διδασκαλία ατόμων με ειδικές ανάγκες έχει ιδιαίτερη δυσκολία και επιβάλλει εξειδίκευση του χοροδιδάσκαλου. Χρειάζεται, εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, προσεκτική προσέγγιση και ιδιαίτερη συμπεριφορά στον μαθητή ώστε να αντιμετωπίζονται οι διαφορετικές αντιδράσεις.

Βλέποντας ανθρώπους με ειδικές ανάγκες να αγωνίζονται, να ξεπερνούν τις δυσκολίες τους, να εκφράζονται και να δείχνουν τη δύναμή τους και το ψυχικό τους μεγαλείο, μας δίνουν μαθήματα ζωής, αισιοδοξίας, μας συγκινούν και μας κάνουν να αναθεωρούμε τις μικροπρεπείς συμπεριφορές μας.

Τα άτομα με ειδικές ανάγκες είναι άνθρωποι όπως όλοι μας που χρειάζονται επιπλέον βοήθεια, περισσότερη από τους άλλους, για να μπορούν να ζουν μία όσο γίνεται κανονική ζωή. Η συμμετοχή τους σε δραστηριότητες όπως ο χορός παρέχει στους ανθρώπους αυτούς την ευκαιρία να αναπτύξουν τις φυσικές τους ικανότητες και να γίνουν πιο δραστήριοι και υγιείς. Βελτιώνει τις κινητικές, επικοινωνιακές, κοινωνικές και γνωστικές τους δεξιότητες. Επίσης, ο ρόλος του χορού είναι πολύ θετικός στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και αυτοεκτίμηση.

Πιο συγκεκριμένα, η ειδική αγωγή μέσω του χορού, έχει στόχο να αναπτύξει τους παρακάτω τομείς:

* Μάθηση, αντίληψη, σκέψη, πειθαρχία

Μέσω της κινητικής δραστηριότητας, αναπτύσσει στρατηγικές για απόκτηση νέων και πιο σύνθετων δεξιοτήτων. Αυτές τις στρατηγικές τις γενικεύει και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα με αποτέλεσμα την επίλυση περισσοτέρων και διαφορετικών προβλημάτων. Μέσω των μαθημάτων, το άτομο χρησιμοποιεί και αναπτύσσει τη σκέψη του ώστε να αντεπεξέλθει στις κινήσεις που του διδάσκονται, ενώ εξασκεί την ικανότητα συγκέντρωσης και πειθαρχίας του.

* Σωματικές λειτουργίες, οπτικοκινητικό συντονισμό

Βελτιώνονται οι δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, η ανεξάρτητη διαβίωση, οι κινητικές ικανότητες, οι φυσικές ικανότητες, η ελάττωση των συνεπειών της αναπηρίας, καθώς γνωρίζουν περισσότερο το σώμα τους.

* Κοινωνική συμπεριφορά και ενσωμάτωση, εκφραστικότητα

Προσφέρεται η δυνατότητα αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου και ψυχαγωγίας του ατόμου, ισότιμη συμμετοχή στα κοινωνικά δρώμενα, ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων, νέες προκλήσεις με συνέπεια το κίνητρο για συμμετοχή και βελτίωση.

* Συναισθηματική ανάπτυξη, δημιουργικότητα, συνεργασία, υπομονή, προσπάθεια

Τα συναισθηματικά οφέλη σχετίζονται με την επιβράβευση της προσπάθειας, την ικανοποίηση για την επιτυχία και την καταξίωση στα μάτια των άλλων. Μέσα από τη συμμετοχή σε ατομικές αλλά και ομαδικές φυσικές δραστηριότητες το άτομο με αναπηρία δομεί την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή του. Μαθαίνει να διαχειρίζεται το άγχος, που απορρέει μέσα από αισθήματα ανεπάρκειας και μειονεκτικότητας, εφόσον αναγνωρίζει την κατάστασή του και ενεργεί με σκοπό να τη βελτιώσει.

Εφόσον η διδασκαλία γίνεται από εξειδικευμένους χοροδιδάσκαλους, ο χορός μόνο οφέλη έχει να προσφέρει στους ανθρώπους που έχουν περισσότερο ανάγκη την αγάπη και την προσοχή μας.